De Google formule – Bob Hardus
‘Dit is een belangrijk boek.’ – José van Dijck, hoogleraar digitale samenleving en mediacultuur Universiteit Utrecht.
Een website met een zoekbalk en een vrolijk logo. Zo begon het in 1998. ‘Googelen’ betekent niet voor niets ‘zoeken op internet’. Door onze honger naar kennis groeide een online zoekmachine razendsnel uit tot één van de machtigste bedrijven ter wereld.
IT-specialist Bob Hardus laat zien wat er gebeurt wanneer Google in de nabije toekomst nog meer gebruikersdata verbindt met kunstmatige intelligentie. Hij schoof aan bij ex-Googlemedewerkers, computerprogrammeurs, economen, medici en technologievisionairs en deed daarbij opzienbarende ontdekkingen.
Verliest de gezondheidszorg de greep op privacy van patiënten? Raakt de auto-industrie te veel in de ban van zelflerende algoritmes en laat onze overheid zich het bos in sturen met loze beloftes?
Google anno nu luistert altijd mee en ziet alles. 24/7. Met Google Maps, Android, YouTube en Gmail. Via slimme apparaten, opslag in de cloud en nieuwe medicijnen. In de auto, aan de keukentafel en om de pols van de parkinsonpatiënt. Hoe meer data het bedrijf kan verzamelen, hoe meer geld er verdiend wordt.
Hardus beschrijft in zijn boek hoe science fiction op het punt staat om een ongemakkelijke werkelijkheid te worden. Een die ons leven voorgoed verandert. In De Google formule krijgen we antwoord op de vraag waarom juist dit bedrijf heer en meester wordt in dit nieuwe tijdperk.
Bob Hardus (1983) is schrijver en zelfstandig search marketing consultant. Tot zijn klanten behoren vergelijkingssites, (semi) overheidsinstellingen, mediabedrijven en diverse PR- en reclamebureaus. Hij werkte eerder als undercoverjournalist voor HP/De Tijd.
Specificaties
Formaat 13,5 x 21 cm
Uitvoering paperback
Omvang ca. 256 pagina’s
ISBN 97890 8975 3816
NUR 600
Prijs €22,99
Verschijnt Februari 2023